Ya Allah.. tetapkan hati-hati kami teguh di jalan yang benar.. jalan yang Engkau redhai.. Tabahkanlah hati-hati ini tatkala diuji dengan mehnah tanpa hati.. Agar hati-hati ini tidak tersingkir dalam penapisan yang dilaksanakan.. kan tiba di pengakhiran yang menjadi impian hati.. bertemuMu bersama di taman syurga Firdausi

Thursday 1 March 2007

principle of law

salam...
semalam ada lecture principle of business law...menarik lecture tu..
masa introduction, lecturer tu ada la cite pasal legal n non-legal law. antara contoh non-legal law yg lecturer tu kasi ialah shariah;which is law in islam la.

kemudian, 2nd hour of lecture tu, kitaorg bincang psl case study n soklan berdasarkan case study tu.tp, part conclusion sgt menarik la.

QUESTION: ARE U EXPECTED TO KNOW THE LAW??

masa nk wat conclusion tu, lecturer tu kasi analogy.

"katakan kita park kete kat satu jln ni.pastu ada dtg sorg officer nk saman sbb kt jln tu xleh park kete.tp kita kata kita xtau lak xleh park kete kt situ.dan kita xtau pun kita bole kena saman. are u expected the officer will let u go??? No!!he will still fine u even though u dont know the law.

kemudian lecturer tu sambung lg. how many law u learn, it is still not enough, u still need to do research. IF U DONT KNOW THE LAW, U WILL BE IN TROUBLE!!

masa tu jugak, otak ni terpikir psl law in islam. as a muslim we have to follow all law yg Allah dh tetapkan.if kita x follow, Allah akn murka n beri hukuman kat kita.either hukuman di dunia or akhirat.cam analogy kat ats td, kalau org yg xtau law pun kna saman,apatah lg org yg tau law.

macam kita, kalo kita tau hukum yang Allah tetapkan n kita xbuat,maka tentulah Allah murka ngan kita kan??? and if kita xtau byk psl hukum, kita kenala byk belajar n mengkaji supaya kita x jadi macam org dlm analogy kat atas tu.

"IF U DONT KNOW THE LAW, U WILL BE IN TROUBLE"

Anyway (ayat favourite sarah), this is only a reminder untuk diriku dan yang lelain juga...=)

xnak la kita jadi macam cite dlm surah Al-Mulk:

"Dan orang2 yang ingkar kepada tuhannya, akan mendapat azab jahannam. dan itulah seburuk2 tempat kembali.apabila mereka dilemparkan ke dalamnya mereka mendengar suara neraka yang mengerikan,sedang neraka itu membara.hampir meledak kerana marah.setiap kali ada sekumpulan (orang2 kafir) di lemparkan ke dalamnya, penjaga2 (neraka itu) bertanya kepada mereka "APAKAH BELUM PERNAH ADA ORANG YANG DATANG MEMBERI PERINGATAN KEPADA MU (DI DUNIA)??". mereka menjawab "benar, sungguh, seorang pemberi peringatan telah dtg kepada kami, tetapi kami mendustakannya dan kami kata kan, "Allah tidak menurunkan sesuatu apa pun,kamu sebenarnya dalam kesesatan yang besar". dan mereka berkata "sekiranya (dahulu) kami mendengarkan atau memikirkan (peringatan itu) tentula kami tidak termasuk penghuni neraka yang menyala2". maka mereka mengakui dosanya. tapi jauhlah (dari rahmat Allah) bagi penghuni neraka yang menyala2 itu. sesungguhnya orang2 yang takut kepada Tuhannya yang tidak terlihat oleh mereka, mereka memperoleh ampunan dan pahala yang besar" [Al-Mulk:6-12]

Allah hu 'alam

2 comments:

Anonymous said...

arghh..nameku tlh dpergunakan utk publisiti..^_^'

- N - said...

hahaha...dah mmg itu ayt favourite ko..huhuu..

Sabda Rasulullah s.a.w.:
Iman mempunyai 60 lebih cabang. Malu adalah salah satu cabang iman. (Riwayat al-Bukhari).

Whats ur Mood Today?

Whats ur Mood Today?
Ingatlah Allah, hati kan tenang

Visitors