Ya Allah.. tetapkan hati-hati kami teguh di jalan yang benar.. jalan yang Engkau redhai.. Tabahkanlah hati-hati ini tatkala diuji dengan mehnah tanpa hati.. Agar hati-hati ini tidak tersingkir dalam penapisan yang dilaksanakan.. kan tiba di pengakhiran yang menjadi impian hati.. bertemuMu bersama di taman syurga Firdausi

Thursday 8 March 2007

Ethics for the robots??

"Robotic age poses ethical dilemma
Researcher gazes at a robot
In Pictures: Robot menagerie
An ethical code to prevent humans abusing robots, and vice versa, is being drawn up by South Korea." (http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/6425927.stm)
------------------------------------------------------------------------------------------
hm..robots perlukan ethics??
knape x focuskan untuk memperfectkan human ethics dulu..
Dunia dipenuhi dengan manusia2 yang tidak ader 'ethics'
Kalau ada, kenapa berlaku 'oppresion' oleh sesetengah pihak ke atas yg lain.. Akan ada yang membantah, bahawa kita ada ethics kita sendiri.
Tetapi, let us look kat maksud ethics
ni adalah satu 'rule' (code of morality) yang dibuat, dinilai oleh manusia sendiri yang boleh berubah bila2 masa, ikut kesesuaian cita rasa dan individu.. Ia diubah oleh pihak2 yang berkuasa di dunia. Jika mereka inginkan sesuatu benda itu betul or salah, they just perlu ubah code of ethics tu. So, adakah 'ethics' benda yang 'fair'??
Smpi bila2 pun, code of morality ini x kan perfect, masalah kat dunia ni tidak akan selesai..kita tidak perlukan code of ethics.. what we need is the rule lay out in the Book of Guidance,Quran by Allah..which is perfect without flaw...

No comments:

Sabda Rasulullah s.a.w.:
Iman mempunyai 60 lebih cabang. Malu adalah salah satu cabang iman. (Riwayat al-Bukhari).

Whats ur Mood Today?

Whats ur Mood Today?
Ingatlah Allah, hati kan tenang

Visitors