Ya Allah.. tetapkan hati-hati kami teguh di jalan yang benar.. jalan yang Engkau redhai.. Tabahkanlah hati-hati ini tatkala diuji dengan mehnah tanpa hati.. Agar hati-hati ini tidak tersingkir dalam penapisan yang dilaksanakan.. kan tiba di pengakhiran yang menjadi impian hati.. bertemuMu bersama di taman syurga Firdausi

Friday 4 May 2007

ALLAH Knows.....

Wahai diri,
janganlah engkau bersedih hanya kerana orang melupakan kebaikanmu, sekiranya benar engkau hanya inginkan pahala dari Allah.

Wahai diri,
janganlah gelisah apabila kebaikan yang engkau curahkan dibalas dengan celaan, atau budi yang kau hulurkan tidak dihargai dan dipandang enteng oleh manusia. Wahai diri, adukanlah laramu pada Allah. Mengapa rindu sayang manusia yang kau damba? Bukan rahmat, maghfirah dan kasihNya?! True, its normal for you wanting to be heard by human; they're tangible and visible. Namun, bukankah Allah yang paling memahami dukamu, bukankah Dia yang paling mengetahui isi hatimu?

"Dan tuhan-Mu lebih mengetahui apa yang ada dalam hatimu, jika kamu orang yang baik, maka sungguh, Dia Maha Pengampun kepada orang yang bertaubat" [Al-Isra':25]

Wahai diri,
jadikanlah semua amalmu itu ikhlas hanya kerana Allah semata -mata. Janganlah mengharapkan ucapan terima kasih dan puji-pujian orang! Carilah hanya balasan pahala dan redha dari Allah. Ikhlaskanlah hatimu.....iklhlaskanlah hatimu wahai diri.....

Allah berfirman tentang wali-waliNya;
"....mereka mencari kurnia Allah dan keredhaanNya..." (48:29)

tentang nabi-nabiNya ;
"...Aku tidak meminta sedikit upah pun darimu atas da'wahku.." (38:86)

"Dan aku sekali-kali tidak meminta upah darimu atas ajakan-ajakan itu; upahku tidak lain hanyalah dari Tuhan semesta alam" (26:109)

tentang hamba-hambaNya yang soleh;
"Sesungguhnya kami memberi makanan kepadamu hanyalah untuk mengharapkan keredhaan Allah, kami tidak mengkehendaki balasan dari kamu, dan tidak pula (ucapan) terima kasih" (76:9)

Wahai diri,
kenanglah kisah yang sangat menyentuh hati ini; saat perang di zaman Umar al-Khattab di kota Qandahar. Umar bertanya kepada sahabat; "Siapakah yang syahid?" Sahabat pun menyebut beberapa nama dan " masih banyak lagi yang syahid, yang nama mereka kau tidak ketahui (tak dikenali Umar)" Kemudian menitislah airmata Umar, lalu berkata "Tetapi Allah mengetahui mereka".

So as long as you believe that Allah knows and sees all the deeds that you do....
and appreciates your sacrifices and the priorities that you place....
then why would you anticipate for something from human?!


Astaghfirullahal 'Azim........Astaghfirullahal 'Azim........Wahai diri, katamu kau mahu yang indah itu...... katamu kau rindu syurgaNya itu........namun adakah nawaitumu benar-benar keranaNya? Ayuh buktikan!

2 comments:

Anonymous said...

nice entry...=)

umm_hurairah said...

Petikan dari Laa Tahzan =)

Sabda Rasulullah s.a.w.:
Iman mempunyai 60 lebih cabang. Malu adalah salah satu cabang iman. (Riwayat al-Bukhari).

Whats ur Mood Today?

Whats ur Mood Today?
Ingatlah Allah, hati kan tenang

Visitors