Ya Allah.. tetapkan hati-hati kami teguh di jalan yang benar.. jalan yang Engkau redhai.. Tabahkanlah hati-hati ini tatkala diuji dengan mehnah tanpa hati.. Agar hati-hati ini tidak tersingkir dalam penapisan yang dilaksanakan.. kan tiba di pengakhiran yang menjadi impian hati.. bertemuMu bersama di taman syurga Firdausi

Sunday 11 January 2009

Tariq ibn Ziyad

Salah satu nama yang cukup terkenal di antara-antara panglima perang Islam, sebaris dengan kehebatan Muhammad Al-Fateh, dan tidak lain tidak bukan, Khalid Al-Walid.

Hanya baru-baru ini sahaja h_v berjaya mengetahui latar kisah bagaimana Tariq berjaya membebaskan Andalusia (Sepanyol) dari kezaliman yang melanda tanah air tersebut setelah sekian lama.

Jadi, h_v nak recommend, untuk mengetahui dengan mendalam kisah bagaiman keadaan sepanyol sebelum berjaya dibebaskan oleh tentera islam, dan teknik2 kepahlawanan yang digunakan oleh Tariq, boleh baca buku Novel Sejarah Islam oleh Abdul Latip Talib, dan juga buku The Muslim Conquest of Spain and the Legacy of Al-Andalus.

Tapi, kalau boleh, baca buku Novel Sejarah Islam tu dulu. Biarpun memang novel, tetapi pada awalnya, disummarizekan fakta2 sebenar yang berlaku. Dan jalan cerita novel yang berikut selepasnya pun menarik juga. Dan kemudian, for the real fact, insyaAllah, look at The 2nd book by Shahmaz Husain. Baru leh faham buku ke-2 tu. Di situ hakikat kesengsaraan rakyat di sepanyol diceritakan dalam 2 bab yang pertama, dan kemudian bagaimana salah satu Gabenor di sana decide to turn against Raja yang zalim kerana telah memperkosa anak gadisnya. Dan dari situ, diceritakan bagaimana Musa ibn Nusyar, Gabenor di South Africa yang dilantik khalifah pada masa itu ambil peluang dengan jemputan Gabenor Julian untuk menyerang Sepanyol. Both this fact ada dalam kedua2 buku, tapi ada sedikit perselisihan dalam benda2 'furu' in between both. Contoh, klu ikut novel, kapal yang Gabenor Julian guna di sponsor oleh bakal suami anak dia yang teranaiya tu, tapi kalau ikut buku english tu, kapal tu diberi oleh raja zalim tu selepas gabenor julian tipu raja kata tentera muslim nak serang (b4 gebenor tu mintak pertolongan lagi).

Untuk mengkisahkan semuanya, memang panjang la, so, h_v would really2 suggest if u like to know more about pembebasan andalus dan kisah kepahlawanan Tariq, read both books.

=]
p/s: but please wat mane2 keje yang aula' dulu la yer

No comments:

Sabda Rasulullah s.a.w.:
Iman mempunyai 60 lebih cabang. Malu adalah salah satu cabang iman. (Riwayat al-Bukhari).

Whats ur Mood Today?

Whats ur Mood Today?
Ingatlah Allah, hati kan tenang

Visitors