Ya Allah.. tetapkan hati-hati kami teguh di jalan yang benar.. jalan yang Engkau redhai.. Tabahkanlah hati-hati ini tatkala diuji dengan mehnah tanpa hati.. Agar hati-hati ini tidak tersingkir dalam penapisan yang dilaksanakan.. kan tiba di pengakhiran yang menjadi impian hati.. bertemuMu bersama di taman syurga Firdausi

Wednesday 31 January 2007

cerita x best

cerita yang membosankan.
Jika anda sedang bosan, tidak digalakkan membacanya, kerana takut2 nanti tertidur di depan screen comp anda.

*********************************************************************************
Azleen segera mengemas buku dan barang-barang yang dirasakannya perlu dibawa ke 'meeting' nya dengan rakan-rakanya sebentar lagi.
waoow...waoow..waoow.. berbunyi telefon bimbit Azleen. Dia menerima panggilan dari kawannya, Dahlia,yang berusia setahun tua darinya.

"Asslmy'kum azleen.awak ada apa2 plan ke petang ni? Saya nak ajak kuar pergi Duckland untuk melihat makan aisbatu berperisa. jomlah "
'alamak, macam mana ni. Aku ada perjumpaan penting dengan kawan-kawan aku ni' desis hati Azleen.

Oleh kerana sudah terlewat untuk ke perjumpaannya itu, dia hanya mambalas ringkas. "wslm,dahlia, saya dah janji dengan kawan-kawan saya yang lain la. Lain kali ek kita keluar."

"Ala, kalu macam tu, boleh saya ikut awak sekali berjumpa dengan kawan-kawan awak itu?"
terkejut Azleen dengan permintaan Dahlia itu.

"Maaflah Dahlia, perjumpaan tu untuk kitorang2 saja. Junior meeting. hehe"balas Azleen
"Hm..tu dah lain macam ini. Mana boleh buat aktiviti2 involve korang je. Ingat tak ada hadis rasulullah yang bermaksud "bukan dari golongan aku sesiapa yang menyeru kepada assabiyah dan bukan dari golongan aku sesiapa yang mati atas jalan assabiyah" hujah Dahlia.

"Dahlia, bukannya kami nak assabiyah ke apa. Kami perlu membincangkan perkembangan diri sendiri di kalangan kami sendiri. Awak tu dah 'advance' dari kami. Nanti takut2 bila ada awak, kami tak boleh nak kongsi perasaan, luahan rasa hati kerana malu adanya orang yang dirinya sudah jauh ke depan dari kami. Kalau dalam 'batch' sendiri, perasaan malu tu kurang sikit, sebab masing-masing tau yang tahap diorang tak lari jauh dari kawan-kawan masing2."

"Ala, alasan je tu. Dah la, kalau awak tak nak bagi saya pergi cakap je la"

"Jangan la macam tu. Jangan disebabkan perkara ni awak nk putuskan ukhwah kita. Ingat tak Allah telah berfirman di dalam surah Al-Imran,103, ayat favourite awak tu.."dan berpegang teguhlah kamu semua kepada tali agama Allah dan janganlah kamu bercerai berai.........."
"lagipun, Dahlia, saya rasa tidak perlu Dahlia berperasangka buruk terhadap kami. Aktiviti kami insyaAllah tidak akan membawa kemudharatan kepada masyarakat dan tidak bertentangan dengan syariat. Kalau tak salah saya, dulu pun Dahlia ada menjayakan satu program di mana kami tidak dijemput untuk hadir. Kami tau bahawa kami tidak dijemput kerana aktiviti -aktiviti yang diadakan adalah bukan tahap kami. Jadi saya harap Dahlia faham akan perkara ini"

Perasaan salah menyerbu Dahlia..lantas dia meminta maaf di atas kelakuannya terhadap Azleen..

Ukhwah itu indah..jika kerana Allah
Damaikanlah di antara dua saudara kamu yang berselisih itu..

*****************************************************************************
tidak berkaitan dengan sesiapa pun
harap2 dapat extract apa yang cuba disampaikan. Kalau tak dapat tu..
sy x leh nk tolong la..

No comments:

Sabda Rasulullah s.a.w.:
Iman mempunyai 60 lebih cabang. Malu adalah salah satu cabang iman. (Riwayat al-Bukhari).

Whats ur Mood Today?

Whats ur Mood Today?
Ingatlah Allah, hati kan tenang

Visitors