Ya Allah.. tetapkan hati-hati kami teguh di jalan yang benar.. jalan yang Engkau redhai.. Tabahkanlah hati-hati ini tatkala diuji dengan mehnah tanpa hati.. Agar hati-hati ini tidak tersingkir dalam penapisan yang dilaksanakan.. kan tiba di pengakhiran yang menjadi impian hati.. bertemuMu bersama di taman syurga Firdausi

Saturday 14 July 2007

REVENGE vs FORGIVE

Hari ini selepas talk kat uni, baru sedar akan satu hakikat..memang selama ni ada gak sedar, tapi selepas semalam..baru nampak dengan jelasnya..

Kadang-kadang, bila orang kenakan kita, i.e. buat benda-benda yang menyakitkan hati kita, kita ada juga rasa, 'haish..aku balas balik baru tau..'. Walaupun diri dalam continuous pentarbiyahan, ada kalanya, kita lupa dengan 'bersabar dengan kesabaran terbaik, yakni sabar pada permulaan'.
Tak cukup tu, kita balas balik pulak tu, dan balas balik dengan bertambah-tambah kali ganda. Contoh (contoh je ni not reality)main snowball fight tempoh hari, ada kawan kita baling snowball kat kita. Adey, sakitnya..
Pastu, geram kat dia, kita pun membuat longgokan snowball dan bersembunyi di sebalik batu sebagai benteng pertahanan umpama seperti hendak berperang. Huh, dah prepare segala snowball, kita pun baling non-stop peluru putih kat kawan kita tu. Tadi kita kena baling satu pun sakit (snowball x hancurkan). Cuba bayangkan kesakitan kawan kita yang kita baling puluhan perluru putih tu. Huuu~ (cth ni sekadar contoh jer, kejadian sebenar tu memang permainan yang dirancang)


Dalam surah an-Nahl, ayat 126 kalau x salah,

'Dan jika kamu membalas, maka balaslah dengan (balasan) yang sama dengan siksaan yang ditimpakan kepadamu. Tetapi, jika kamu bersabar, sesungguhnya itu adalah lebih baik'

Di sini, kalau kita go word by word, Allah membenarkan jika kita nak balas balik dendaman yang dikenakan ke atas kita, but has to be with the same proportion. TETAPI, kalau kita bersabar, maka ia lebih baik...

Penceramah semalam cakap, ayat ni diturunkan sewaktu perang uhud dimana Hamzah r.a. dibunuh, dan badannya dimulitated kan oleh pihak lawan. Jadi dikatakan rasulullah s.a.w at that instance tekad nk bunuh kalau x salah dalam 40 orang quraish dalam perang akan datang. Lepas tu Allah turunkan ayat ni. Jadi rasulullah s.a.w. pun tak jadi, dan memaafkan. Malah baginda membebaskan tawanan-tawanan perang. Allahu'alam(klu salah info, inform yea, dengar x dengar sgt apa penceramah tu ckp)

So, now we get to the action..
TO REVENGE or TO FORGIVE.. choose, as u're being given a choice..

No comments:

Sabda Rasulullah s.a.w.:
Iman mempunyai 60 lebih cabang. Malu adalah salah satu cabang iman. (Riwayat al-Bukhari).

Whats ur Mood Today?

Whats ur Mood Today?
Ingatlah Allah, hati kan tenang

Visitors