Ya Allah.. tetapkan hati-hati kami teguh di jalan yang benar.. jalan yang Engkau redhai.. Tabahkanlah hati-hati ini tatkala diuji dengan mehnah tanpa hati.. Agar hati-hati ini tidak tersingkir dalam penapisan yang dilaksanakan.. kan tiba di pengakhiran yang menjadi impian hati.. bertemuMu bersama di taman syurga Firdausi

Monday 25 December 2006

Siapakah Abu Ayyub??

Nama sebenar beliau ialah Khalid Ibn Sa’id. Namun, beliau lebih dikenali sebagai Abu Ayyub. Ketika berlakunya peristiwa Hijrah ke Madinah, Rasulullah SAW telah bermalam di rumah Abu Ayyub setelah sampinya baginda di Madinah.

Kita semua sedia maklum bahawa orang-orang ansar menyambut meriah kedatangan muhajirin ke Madinah. Semasa Rasulullah SAW tiba di Madinah, semua orang-orang Ansar mengerumuni baginda untuk mengajak baginda bermalam di rumah masing-masing. Masing-masing memegang tali kekang unta Rasulullah sambil mempelawa baginda ke rumah mereka. Tetapi Rasulullah kemudian menjawab “Biarkan sahaja binatang ini, dia mengikt perintah”. Maka unta Rasullah pun berjalan di jalan dan lorong di Madinah sehingga akhirnya unta itu berhenti di hadapan rumah Abu Ayyub Al-Ansari. Hal ini membuat semua orang mengarahkan pandangan mata kepadanya. Kehormatan semacam itu amat diharapkan oleh setiap orang Ansar. serta merta, Abu Ayyub menjemput dan mempersilakan baginda ke rumahnya. Sambutan yang meriah ditunjukkan oleh pihak Madinah mengambarkan betapa cintanya dan sayang mereka kepada Nabi.

Kemudian Abu Ayyub mempelawa Rasulullah untuk tidur di bilik atas kerana awal-awal lagi beliau telah menyiapkan bilik di bahagian atas untuk Rasulullah. Namun Rasulullah menolak dengan lembut. Baginda lebih senang berada di bilik bawah.

Maka Abu Ayyub dan isterinya tidur di bilik atas. Bilik itu benar-benar di atas bilik Rasulullah. Tetapi, lenanya tidak nyenyak. Abu Ayyub berkata kepada isternya “Celakalah kita. Apa yang telah kita lakukan ni?Rasulullah berada di bawah dan kita berada lebih tinggi dari Rasulullah. Malah kita berjalan-jalan di atas Rasulullah. Teruknya kita ni”. Maka Abu Ayyub dan isterinya berpindah ke bilik yang lain. Iaitu bilik yang tidak serenjang dengan bilik Rasulullah.

Pada paginya Abu Ayyub berkata kepada Rasulullah “Demi tuhan, kami tidak dapat melelapkan mata sedikitpun”. “Kenapa wahai Abu Ayyub?” Rasulullah bertanya. Kemudian Abu Ayyub menceritakan betapa rasa bersalahnya beliau berada tinggi dari Rasulullah. kemudian Rasulllah berkata kepada Abu Ayyub “Janganlah kamu risau, aku senang berada di bawah kerana mudah untuk orang menziarah atau mahu berjumpa dengan aku” . Maka Abu Ayyub menurutkan kemahuan Rasulullah.

Pada suatu hari yang lain, Abu Ayyub memberitahu Rasulullah “Aku sebenar-benarnya tidak suka berada di atas mu” kemudian Abu Ayyub menceritakan kepada Rasulullah suatu peristiwa “Pada suatu malam yang sejuk, sabekas air telah tumpah. Aku dan ibu ayyub memandang air itu. Kami Cuma ada satu kain sahaja yang digunakan sebagai selimut. Kami guna kain itu untuk mengelap air itu kerana bimbang air itu akn meresap ke bahgaian bawah dan menitis di atas Rasulullah.” Setelah itu, Rasulullah bersetuju untuk berpindah ke bahagian atas rumah Abu Ayyub.

Rasulullah tinggal di rumah Ab Ayyub selam tujuh bulan iaitu sehingga masjid dan rumah Baginda siap di bina. Masjid dan rumah baginda itu di bina di hadapan umah Abu Ayyub. Abu Ayyub sangat menyayangi Rasulullah dan begitu juga baginda. Sehingga Rasulullah menganggap rumah Abu Ayyub itu seperti rumah beliau sendiri. Buktinya:

Abu Bakr, may God be pleased with him, once left his house in the burning heat of the midday sun and went to the mosque. Umar saw him and asked, "Abu Bakr, what has brought you out at this hour? Abu Bakr said he had left his house because he was terribly hungry and Umar said that he had left his house for the same reason. The Prophet came up to them and asked, "What has brought the two of you out at this hour?" They told him and he said, "By Him in Whose hands is my soul, only hunger has caused me to come out also. But come with me."
They went to the house of Abu Ayyub al-Ansari. His wife opened the door and said, "Welcome to the Prophet and whoever is with him."
"Where is Abu Ayyub?" asked the Prophet. Abu Ayyub, who was working in a nearby palm grove, heard the Prophet's voice and came hurriedly.
"Welcome to the Prophet and whoever is with him," he said and went on "O Prophet of God, this is not the time that you usually come." (Abu Ayyub used to keep some food for the Prophet every day. When the Prophet did not come for it by a certain time, Abu Ayyub would give it to his family.) "You are right," the Prophet agreed.
Abu Ayyub went out and cut a cluster of dates in which there were ripe and halfripe dates. "I did not want you to eat this," said the Prophet. "Could you not have brought only the ripe dates?" "O Rasulullah, please eat from both the ripe dates (rutb) and the half ripe (busr). I shall slaughter an animal for you also. " "If you are going to, then do not kill one that gives milk," cautioned the Prophet. Abu Ayyub killed a young goat, cooked half and grilled the other half. He also asked his wife to bake, because she baked better he said.
When the food was ready, it was placed before the Prophet and his two companions. The Prophet took a piece of meat and placed it in a loaf and said, "Abu Ayyub, take this to Fatima. She has not tasted the like of this for days.
When they had eaten and were satisfied, the Prophet said reflectively: "Bread and meat and busr and rutb!" Tears began to flow from his eyes as he continued:
"This is a bountiful blessing about which you will be asked on the Day of judgment. If such comes your way, put your hands to it and say, Bismillah (In the name of God) and when you have finished say, Al hamdu lillah alladhee huwa ashbana wa anama alayna (Praise be to God Who has given us enough and Who has bestowed his bounty on us). This is best."
Abu Ayyub juga hebat dalam peperangan. Kebanyakan masa beliau di isi dengan menyertai peperangan sehingga ada kata-kata seperti “Abu Ayyub tidak pernah tidak menyertai peperangan semasa zaman Rasulullah sampailah ke zaman Muawiyah melainkan ada perkara penting yang terpaksa diuruskan”

Perang yang terakhir diikuti oleh Abu Ayyub ialah peperangan untuk menakluk kota Konstantinopel semasa zaman kerajaan Muawiyah. Ketika itu Abu Ayyub sudah mencecah umur 80 tahun. Namun ketika berperang, beliau jatuh sakit dan todak boleh berperang. Kemudian, Yazid iaitu panglima perang bertanya kepada Abu Ayyub “Apakah permintaan terakhir mu, Abu Ayyub?”. Kemudian Abu Ayyub bersuara “Sampikan salam ku kepada pasukan tentera. Suruhla mereka berjuang habis-habisan. Bawala mayat ku bersama. Sekiranya kota Konstantinopel berjaya di ditakluk, kebumikan aku di tepi kota itu”. Kemudian, Abu Ayyub menghembuskan nafasnya yang terakhir.

Tentera Islam berjaya menakluk kota Konstantinopel dan jenazah Abu Ayyub di kebumikan di situ.

Ok. Itulah kisah hidup Abu Ayyub. Banyak pengajaran yang boleh diambil kan??

1 comment:

Anonymous said...

salam...i've read a part of this story in the noble quran.it's a hadith actually.jzk 4 sharg dis...

Sabda Rasulullah s.a.w.:
Iman mempunyai 60 lebih cabang. Malu adalah salah satu cabang iman. (Riwayat al-Bukhari).

Whats ur Mood Today?

Whats ur Mood Today?
Ingatlah Allah, hati kan tenang

Visitors